Rensa

Att börja rensa bland sina saker kan kännas som ett oöverstigligt projekt. Hur ska det gå till och var börjar man? Genomförandet av en rensning är dessutom krävande både mentalt och fysiskt. Många av våra saker har ju en känslomässig laddning (positiv eller negativ, vilket vi ska återkomma till senare) och är därför svåra att göra sig av med. Och så har vi det logistiska dilemmat: Vart ska alla saker som rensats ut ta vägen? Det bästa sättet att ta sig förbi dessa hinder är att 1) skapa en målbild, och 2) göra en plan. Börja med att fundera på varför du vill rensa. Är det för att få mer tid och utrymme, för att minska stress, för att du planerar att flytta, eller kanske för att du vill skapa ett mer vilsamt hem? Skriv ner dina tankar och försök vara så konkret som möjligt. Vad vill du komma hem till efter en lång dag?

Nästa steg är att göra en plan. Inse att du behöver dedikera mycket tid åt rensningen för att nå din målbild. En bra början är att undersöka var dina avlagda saker kan hitta ett nytt hem. En del saker är kanske i så dåligt skick att de gör sig bäst på återvinningscentralen, men det allra mesta har troligtvis en plats på andrahandsmarknaden. Och visst är det fint om vi kan låta våra oanvända saker saker komma till glädje och nytta hos någon annan? Fundera på om du har tid, lust och ork att sälja, eller om du hellre vill skänka bort det mesta. Det finns massor av second hand-butiker, kvinnojourer och andra ideella organisationer som mer än gärna tar emot allt från kläder och leksaker till teknik och köksredskap (förutsatt att det är i gott skick, förstås). Ta reda på var lämpliga inlämningsställen finns. Ladda upp med flyttkartonger och sopsäckar, och fundera på om du behöver ha tillgång till bil och/eller släp för att göra dig av med det som rensats ut. Helt enkelt: Låt inte utrensningen stagnera i onödan för att du inte vet var du ska göra av alla saker. Planera sedan in när du ska ägna dig åt själva utrensningen.

Att komma igång. Är du som jag så är stora delar av överflödet i ditt hem hyfsat välorganiserat och osynligt. Kanske gömmer det sig i dina byråer, skåp och garderober, eller i garaget, förrådet och på din mormors vind. Vi sprider helt enkelt ut våra saker där det finns plats för stunden. Av den anledningen är det alltid lättare att rensa enligt kategori än att ta ett rum eller område i taget, eftersom du då plockar fram alla föremål som hör till den bestämda kategorin – oavsett plats i hemmet. Kläder förvaras till exempel sällan enbart i sovrumsgarderoben, utan också i byråer, förråd, hall och tvättstuga. Kläder är en tydligt avgränsad kategori, liksom köksredskap, inredningsdetaljer, böcker, tidningar, verktyg, leksaker, skönhetsprodukter, minnessaker (det finns naturligtvis många andra kategorier att lägga till på den listan). Det är en god idé att börja rensa bland de kategorier som känns enklast att fatta beslut om, och spara de mer utmanande kategorierna till sist.

Avsätt tid. Det ÄR slitsamt att påbörja den där första stora utrensningen, så se till att regelbundet avsätta tid för att ro projektet i land, oavsett om tidsramen är ett par helger eller flera år. Har man mycket överflödiga saker brukar den inledande rensningen gå ganska fort. Utgångna skönhetsprodukter, slitna kläder, bortvalda leksaker eller dubbletter i köket har vi sällan någon känslomässig anknytning till, och därför är den typen av saker ganska enkla att göra sig av med. Det är roligt och man får snabba resultat. Bokhyllan, de allra minsta bebiskläderna eller inredningsdetaljerna vi en gång lagt mycket pengar på, kan vara betydligt svårare att släppa taget om. Dessa kategorier är svårrensade eftersom de har högt känslomässigt värde, och därför inte något man river av en tisdagskväll. Ge dig själv gott om tid och utrymme att ta dig an dessa saker när du verkligen känner dig redo. Det har tagit lång tid för dig att samla på dig alla dessa saker, så det är rimligt att också låta det ta tid att gå igenom dem ordentligt. 

Behåll, donera, kassera. Medan du rensar är det tyvärr ganska troligt att du kommer drabbas av den nedslående insikten om att dina saker faktiskt inte har något vidare andrahandsvärde, trots att du spenderat stora summor på att förvärva dem. Mycket går att sälja till ett helt okej priser, men räkna inte med att få tillbaka det fulla inköpsvärdet. Med det i bakhuvudet kan det vara värt att fundera på om du är villig att lägga ner den tid som krävs för att administrera försäljning av saker om du ändå inte kommer göra en större vinst (din tid är ju också värdefull). Det mest tidseffektiva är alltid att donera, annars blir sakerna lätt liggande i hemmet i väntan på försäljning. Undantag är förstås om det du rensat ut faktiskt har ett högre värde, eller om du är i behov av extra pengar. Då kan Blocket, Tradera eller lokala köp- och säljgrupper på Facebook vara bra alternativ. 

Rensade är en muskel som kan tränas upp (det låter kanske lite väl hurtigt, men är 100 % sant). Att rensa bland saker som det tagit år att samla på sig tar tid. Det kan också ta tid innan du ser och upplever en skillnad i hemmet (men när du väl smakat på den känslan inser du att den är beroendeframkallande). Påminn dig om varför du väljer att förenkla, och fokusera på fördelarna med att äga mindre. När du upplever att det är svårt att släppa taget om en något, utforska vad du känner och varför. Bestäm dig för om det emotionella värdet är ett tillräckligt starkt skäl att hålla fast vid saken. Om inte, släpp den. Och ju mer du rensar, desto enklare blir det. Det kan jag intyga av egen erfarenhet. Så för att bygga upp självförtroendet en smula rekommenderar jag följande övning: Ta fram en stor låda eller sopsäck, och ta ett varv i hemmet. Du kommer sannolikhet upptäcka att det finns många saker som kan rensas ut efter bara ett par sekunders funderande: Utgångna badrumsprodukter, pappershögar på köksbänken, tidningar i vardagsrummet, omaka strumpor i garderoben, urvuxna barnkläder, ofräscha matlådor, ljuslyktor du aldrig använder, påskservetter från 2003, utslitna sängkläder, oöppnade kokböcker, daterade reseguider, accessoarer, oavslutade hobbyprojekt, kablar med oklart användningsområde, trasiga leksaker, flyttlådorna som aldrig packades upp, krukorna och vaserna som aldrig blir valda. Och så vidare. Att i rask takt göra sig av med det uppenbara överflödet är den bästa kickstarten du kan få. Med den goda erfarenheten i ryggen kommer det kännas lättare att ta sig an mer laddade områden.

Saker med sentimentalt värde är alltid svårast att rensa ut. Hit hör exempelvis minnessaker från skolan, gamla brev, broschen från farmor, studentmössan, minnessaker från dop och bröllop, fotografier och minnessaker från när barnen var små. Jag tror att vi ofta sparar den här typen av saker för att vi tror att man måste. Och visst finns det saker som kan vara värda att behålla enbart av sentimentala skäl för att de faktiskt tillför värde i våra liv. I så fall rekommenderar jag att förvara sakerna lättillgängligt, så att de enkelt kan tas fram och avnjutas då och då. För om du aldrig (alltså aldrig) plockar fram dem, vad är egentligen vitsen med att behålla dem – och för vems skull gör du det? 

Behåll inte saker du ogillar för att du (eller någon annan, för den delen) en gång lagt mycket pengar på dem. Skadan är ju, tyvärr, redan skedd. Du får inte mer för pengarna genom att behålla saken. Genom att hålla fast vid saken fortsätter du tvärtom att betala. Inte med pengar, men i form av underhåll, mental energi och förvaringsutrymme. Gör dig av med saken, lär dig av misstaget och gå vidare. I bästa fall kan du få tillbaka en del av pengarna genom att sälja saken.

Att rensa är att lära känna sig själv. En lika otrevlig som lärorik bieffekt av att rensa är att man slås av hur mycket onödigt man konsumerat genom åren. Det är otrevligt för att man inser att det där som verkade så viktigt i stunden inte var alls lika viktigt/uppskattat/livsavgörande som man hade tänkt sig. Och lärorikt för att man med tiden lär känna sina preferenser och behov så väldigt mycket bättre. För att rensa och plocka bland sina saker tvingar ju en att fatta beslut om vad som är viktigt och inte. Och visst är det ganska tröttsamt att försöka övertyga sig om att något fungerar när det egentligen är ganska uppenbart att det inte gör det. Oavsett om det gäller kökslådorna, hallförvaringen eller garderoben. Finns det delar av ditt hem du stör dig på och vill bli kvitt? Påminn dig själv om att det faktiskt bara är saker. Att göra sig av med fina, fullt fungerande grejer kan inledningsvis kännas slösaktigt, men egentligen är det inte utrensningen i sig som är slösaktig. Det som var slösaktigt var ju att konsumera från första början. Låt inte bli att rensa ut det du inte behöver eller vill ha för att detta faktum gör dig obekväm. Omfamna istället det obekväma, lär dig av erfarenheten och gå vidare. Det är verkligen bara saker.

Skapa en utrensningsstation i hemmet. När du börjar känna dig klar med den stora utrensningen är det viktigt att skapa förutsättningar för fortsatt rensning, men i mindre skala. Att dedikera en liten plats av hemmet till en utrensningsstation gör det enklare att upprätthålla ordning. Platsen kan vara en hel garderob eller en pappkasse i förrådet, huvudsaken är att du avsätter ett utrymme för förvaring av sådant som är på väg ut ur hemmet, och som sedan töms kontinuerligt. Det kan också vara en god idé att ha en ”kanske-låda” på samma ställe. Du kommer nämligen stöta på saker som du just nu av olika skäl inte kan ta ställning till om du vill behålla. Lägg dessa i en låda och återkom till den inom en bestämd tid, t ex tre månader. 

Lycka till!